Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe

Értő figyelem

Üzenet küldő => Üzenet fogadó

Kódolási folyamat => Üzenet => Dekódolási folyamat => Visszacsatolás

Értő figyelem azaz visszajelzés

  • Az értő figyelem a fogadó dekódolási eredményeinek gyakori és folyamatos visszacsatolása, azaz visszajelzés
  • Mivel nem lehetünk biztosak abban, hogy pontosan értjük a másik embert, ezért kell hallgatásunk pontosságát ellenőrizni
  • Ezáltal csökkentjük a félreértéseket és torzításokat

Az értő figyelem

  • Az értő figyelem egy eszköz, mellyel bizonyítjuk, hogy valóban megértettük az üzenetet
  • A hallgató a saját szavaival visszamondja az üzenetet küldő ember megnyilvánulására vonatkozó benyomását, ellenőrzi, vajon valóban megértette-e azt, amit a másik közölni akart /kommunikációs prizma/

A kommunikációs prizma

  • Értő figyelem
    • Visszajelzésre azért is van szükség, mert hajlamosak vagyunk azt hallani, amit hallani akarunk
    • "A világ képei szelektíven hatolnak belénk, nem látunk, hanem kutatunk valami után." / Fritz Perls/
  • Mi az emberek közötti kommunikáció célja?
    • A cél az, hogy megértsük a másikat és megértsenek engem.
  • Mi a nehézség?
    • Élmények, érzések, sőt a gondolatok sem kommunikálhatók közvetlenül.
    • Az élményeim bennem maradnak, ahogy a tiéd is s bárki másén ezen a bolygón. " Bőrbe kötve mindörökre!"
  • Mikor kell értő figyelmet alkalmaznunk mindenképpen?
    • 1./ Ha nem vagyunk biztosak benn, hogy értjük, mit is akar mondani a másik
    • 2./ Amikor a másik ember egy fontos, vagy érzelmi töltésű üzenetet küld nekünk
  • Egyetérteni, vagy megérteni?
    • A visszajelzés lehet kijelentő mondat és kérdő mondat formájában is
    • Az értő figyelem nem feltétlen jelent egyetértést, / ! / csak azt, hogy megértettem a másik mit gondol, mit érez. / empatikus megértés /
    • Az értő figyelem az a módszer, amelyet használva a másik ember azt érzi, hogy megértik.
  • Az empatikus megértés
    • Az empátia és elfogadás megléte szüksé-ges bármely kapcsolatban, hogy az egyik ember a másik testi-lelki fejlődését és egészségét elő tudja segíteni.
    • Az értő figyelem ezáltal elősegíti a problémamegoldást.
    • Bátorítsuk beszélgetőpartnereinket, hogy szabadon fejezzék ki érzelmi reakcióikat, ez hozzásegíti őket , hogy elengedetteb-bek, nyugodtabbak legyenek.
  • Elfogadás
    • Azáltal, hogy meghallgattuk, megértettük és kritika nélkül elfogadtuk tárgyalópartnereinket, pozitív érzéseik lesznek önmaguk iránt és így oldódik a partnerek közötti feszültség és jobban fogja érdekelni őket a mi mondanivalónk is.
    • Az elfogadás azt jelenti, hogy a másik ember viselkedése nem ütközik saját igényeink kielégítésével

A közléssorompók

  • Válaszok amelyekkel nem érünk célt.
  • Hozzászólás, amivel megállítjuk a kommunikációt!
  • A közléssorompókat az el nem fogadás nyelvének nevezik. Ha meg akarjuk érteni a másik érzéseit vagy gondolatait, akkor el kell fogadnunk azt, amit az illető pillanatnyilag átél.

  • A közléssorompók az el nem fogadás közlésének eszközeként működnek.
  • Az el nem fogadás légköre pedig árt a lelki egészségnek
    • Tehát, amit az elfogadás nyelvének neveznek, az a visszaigazolás, ami tükrözi a beszélő által kifejezett gondolatok és érzések megértését.
    • Egyike sem közvetít megértést. Igazából nem is arról szól, amit a beszélő mond, hanem a hallgatóról jelez valamit. Rejtett üzenet.
      • 1-5 túl buta vagy ahhoz, hogy kitaláld a megoldást ezért megmondom neked
      • 6-11 valami baj van veled
      • 12 nem kívánatos erről beszélni, vagy kellemetlen ezt hallani

1.     Utasítás, irányítás, parancs

§         Ezt meg kell tenned!

§         Ezt nem teheted!

§         Elvárom, hogy ezt csináld!

§         Hagyd abba!

§         Kérj tőle bocsánatot!

2.     Figyelmeztetés, fenyegetés

§         Jobb lesz, ha ezt teszed, különben.

§         Jobb, ha meg sem próbálod!

§         Figyelmeztetlek, ha ezt csinálod...

3.     Moralizálás, prédikáció, presszió

§         Ezt kellene csinálnod

§         Illene megpróbálnod!

§         A te felelősséged ezt megtenni!

§         Kötelességed ezt megtenni!

§         Nagyon szeretném, ha ezt csinálnád!

§         Nyomatékosan kérem, hogy ezt csináld!

4.     Tanácsadás, megoldási javaslatok

§         Szerintem azt kellene tenned, hogy.

§         Engedd, hogy javasoljam.

§         Legjobb lenne neked, ha.

§         Miért nem próbálod így.

§         A legjobb megoldás az, ha.

§         Én a helyedben...

5.     Rábeszélés logikai érvekkel, kioktatás

§         A tények amellett szólnak, hogy.

§         Tudatában vagy, hogy.

§         Itt van a helyes út.

§         A tapasztalat azt mondja nekünk, hogy...

6.     Ítélkezés, kritizálás, helytelenítés, hibáztatás

§         Bután viselkedsz!

§         Nem gondolkodsz következetesen!

§         Nincs igazad!

§         Nem jól csináltad!

§         Butaság ezt mondani!

7.     Elismerés,egyetértés,dicséret, hízelgés

§         Nagyon sok tehetség van benned, de ezt.

§         Rendszerint nagyon jó az ítélőképességed, de.

§         Komoly karriert csináltál, most mégis...

8.     Címkézés, gúnyolás,  megszégyenítés

§         Hanyag munkaerő vagy!

§         Ravaszul gondolkodsz!

§         Most aztán jól elrontottad!

9.     Értelmezés, elemzés,  diagnosztizálás

§         Azért mondod ezt most, mert mérges vagy.

§         Féltékeny vagy.

§         Neked tulajdonképpen arra van szükséged.

§         Mindig bajod van a.

§         Neked üldözési mániád van!

10. Bíztatás, bagatellizálás, vigasztalás

§         Holnap már másként érzed magad!

§         A dolgok jobbra fordulnak.

§         Borúra derű!

§         Több is veszett Mohácsnál!

§         Ne aggódj ennyire miatta!

§         Ez nem is annyira vészes!

§         Miért izgatod magad ilyenek miatt!

11. Vizsgálódás, kikérdezés, faggatózás

§         Miért tetted ezt?

§         Mióta érzed ezt így?

§         Mit tettél a megoldás érdekében?

§         Mikor vetted észre ezt az érzést?

12. Figyelemelterelés, tréfálkozás

§         A jóra gondolj!

§         Próbálj nem gondolni rá!

§         Gyere igyunk egy sört és felejtsük el az egészet!

§         Erről az jut eszembe, amikor.

§         Csak gondolod, hogy problémáid vannak!

 


Hibák az értő figyelem alkalmazása során: 

  • Papagájkodás: csak átfogalmazzuk, amit partnerünk mondott.
    • Pl.: "Manapság nem jól mennek a dolgaim"
    • "A dolgaid rosszul mennek.
    • helyette:
    • "Arra gondolsz, hogy gond van a munkahelyeden?"
  • Az érzések lekicsinylése:
    • pl.: "Éjjel rosszul alszom, hánykolódom."
    • "Ja. Manapság sok a fronthatás."
    • "Bánt, amit a főnököm mondott!"
    • "Igen, mind ilyenek!"
    • helyette:
    • "Egész pontosan mi történt?"

A nonverbális üzenetek aktív figyelése 

  • Sokszor a kimondott szavakat nem tükrözi az üzenetet küldő testbeszéde.
  • Ilyen esetben mondjuk meg az illetőnek, hogy milyen jelentést véltünk tulajdonítani a testbeszédének, majd kérdezzük meg, hogy helyes volt-e a következtetésünk.
  • Pl.: Amikor válaszoltam a kérdésére, akkor összevonta a szemöldökét.Ez azt jelenti, hogy nem ért egyet a válaszommal?

  Mit kell elsajátítanunk?

  • Meg kell tanulnod, hogy hogyan és mikor hallgasd meg a partnert.
  • Meg kell tanulnod egy speciális módon beszélni és, hogy mikor alkalmazd azt.
  • Meg kell tanulni úgy kezelni a konfliktust, hogy egyik se végződjön haraggal.
  • Nyílt párbeszédet kell kezdeményezni és fenntartani a számodra fontos személyekkel

SZIMPÁTIA  VS. EMPÁTIA 

  • SZIMPÁTIÁT a hallgató érez
  • Az EMPÁTIA  a benned lévő gondolat, amivel megérted, hogy mit érezhetek, fölbecsülöd, hogy mi zajlik bennem, és megmondod, hogy mit értettél meg belőle.

  • Ha szeretném, hogy empatikus legyél irántam, akkor őszintén kell beszélnem magamról neked.
  • Hogyan hallgassunk meg másokat úgy, hogy ők is érezzék: megértettük őket.

  FŐ HIBA!

  • Úgy alkalmazni az odafigyelést mind egy TECHNIKÁT.
  • Az értő figyelem célja a megértés kommunikálása, közreműködés a beszélővel, nem pedig egy bűvészmutatvány, vagy egy szaktudás demonstrálása.

  • Az eredményes odafigyelők tudatosan dolgoznak. Szándékosan kommunikálják, hogy megértették, amit a másik mondott s ezt a  szándékot észlelik az emberek.

  Mit kell elkerülni? 

  • Az a hajlam, hogy mindig válaszoljunk a kérdésekre, hogy segítsünk orvosolni a bajt, hogy úgy tegyünk, mintha mi tudnánk a legjobb megoldást minden problémára - a legnagyobb akadálya annak, hogy az ember odafigyelő hallgató legyen.

  • Ha észreveszed, hogy odafigyelés közben a megoldáson a gyógymódon válaszokon töröd a fejed, akkor rossz úton jársz.
  • A beszélő élményeire, gondolataira, érzéseire kell koncentrálnod, hogy megértsd.

 

Miért? 

  • A mentés szükségképpen áldozatot csinál a megsegített személyből.
  • A megsegítő a másikat hozzá nem értőnek, ügyetlennek, vagy a körülmények tehetetlen áldozatának tekinti, aki segítségre szorul.
  • Ez a hozzáállás a segítőt felértékeli, kompetensnek, ügyesnek, és hatékonynak tünteti fel.

 


Az értő figyelem 8 hibája: 

  1. Az érzések eltúlzása
  2. Az érzések lekicsinylése
  3. Hozzáadás
  4. Elhagyás
  5. Visszalépés
  6. Előreugrás
  7. Szajkózás
  8. Vájkálás

Az értő figyelem 8 hibája +:

  • Mind kísérlet a beszélő terelésére, irányítására. Visszajelzésnek szánjuk, de a saját gondolatainkat sugalljuk velük, inkább a hallgatóról, mint a beszélőről szólnak.

CREDO = HITVALLÁS 
AZ EMBERI KAPCSOLATOKRÓL

  • Te és én olyan kapcsolatban vagyunk, amit nagyra értékelek és meg akarok tartani. De mi két személy vagyunk, saját igényeink-kel, amiket jogunk van kielégíteni.
  • Ha problémád lesz, ÉRTŐ FIGYELEM-MEL foglak hallgatni, hogy segíthessek megtalálni a saját megoldásodat. Tiszteletben tartom jogodat saját meggyőződésedhez és értékeidhez, még ha különböznek is az enyéimtől.
  • Ha tevékenységed ütközik igényeimmel, nyíltan és őszintén megmondom, bízva abban, hogy igyekszel megváltoztatni, a számomra elfogadhatatlan viselkedésedet. Ugyanakkor, ha én viselkedem elfogadhatatlanul, akkor kérlek, mond meg nyíltan és őszintén, hogy esélyem legyen megváltoztatni.
  • Ha konfliktusba keveredünk, vállaljunk kötelezettséget, hogy megoldjuk anélkül, hogy bármelyikünk megpróbálna a másik kárára felülkerekedni. Tiszteletben tartom jogodat igényeid kielégítésére, de a sajátomat is tisztelnem kell. Tehát mindig keressünk mindkettőnknek megfelelő megoldásokat. A Te igényeid éppúgy teljesülnek, mint az enyémek. Egyikünk sem fog veszíteni. Mindketten nyerünk.
  • Így egészséges kapcsolat alakul ki köztünk, amiben mindketten fejlődhetünk, megvalósíthatjuk önmagunkat. és amit kölcsönös tiszteletben, szeretetben és békében folytathatunk

 

 Forrás: 

http://www.google.hu/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CCwQFjAA&url=http%3A%2F%2Fusers3.ml.mindenkilapja.hu%2Fusers%2Foltyana%2Fuploads%2FErtofigyelem.doc&ei=1YkYU5G_GKX9ywPgxYLwDA&usg=AFQjCNGrWAV1z_Wwmg1tD8iyQGZMlYJf9Q&bvm=bv.62577051,d.bGQ