Értő figyelem
Üzenet küldő => Üzenet fogadó
Kódolási folyamat => Üzenet => Dekódolási folyamat => Visszacsatolás
Értő figyelem azaz visszajelzés
- Az értő figyelem a fogadó dekódolási eredményeinek gyakori és folyamatos visszacsatolása, azaz visszajelzés
- Mivel nem lehetünk biztosak abban, hogy pontosan értjük a másik embert, ezért kell hallgatásunk pontosságát ellenőrizni
- Ezáltal csökkentjük a félreértéseket és torzításokat
Az értő figyelem
- Az értő figyelem egy eszköz, mellyel bizonyítjuk, hogy valóban megértettük az üzenetet
- A hallgató a saját szavaival visszamondja az üzenetet küldő ember megnyilvánulására vonatkozó benyomását, ellenőrzi, vajon valóban megértette-e azt, amit a másik közölni akart /kommunikációs prizma/
A kommunikációs prizma
- Értő figyelem
- Visszajelzésre azért is van szükség, mert hajlamosak vagyunk azt hallani, amit hallani akarunk
- "A világ képei szelektíven hatolnak belénk, nem látunk, hanem kutatunk valami után." / Fritz Perls/
- Mi az emberek közötti kommunikáció célja?
- A cél az, hogy megértsük a másikat és megértsenek engem.
- Mi a nehézség?
- Élmények, érzések, sőt a gondolatok sem kommunikálhatók közvetlenül.
- Az élményeim bennem maradnak, ahogy a tiéd is s bárki másén ezen a bolygón. " Bőrbe kötve mindörökre!"
- Mikor kell értő figyelmet alkalmaznunk mindenképpen?
- 1./ Ha nem vagyunk biztosak benn, hogy értjük, mit is akar mondani a másik
- 2./ Amikor a másik ember egy fontos, vagy érzelmi töltésű üzenetet küld nekünk
- Egyetérteni, vagy megérteni?
- A visszajelzés lehet kijelentő mondat és kérdő mondat formájában is
- Az értő figyelem nem feltétlen jelent egyetértést, / ! / csak azt, hogy megértettem a másik mit gondol, mit érez. / empatikus megértés /
- Az értő figyelem az a módszer, amelyet használva a másik ember azt érzi, hogy megértik.
- Az empatikus megértés
- Az empátia és elfogadás megléte szüksé-ges bármely kapcsolatban, hogy az egyik ember a másik testi-lelki fejlődését és egészségét elő tudja segíteni.
- Az értő figyelem ezáltal elősegíti a problémamegoldást.
- Bátorítsuk beszélgetőpartnereinket, hogy szabadon fejezzék ki érzelmi reakcióikat, ez hozzásegíti őket , hogy elengedetteb-bek, nyugodtabbak legyenek.
- Elfogadás
- Azáltal, hogy meghallgattuk, megértettük és kritika nélkül elfogadtuk tárgyalópartnereinket, pozitív érzéseik lesznek önmaguk iránt és így oldódik a partnerek közötti feszültség és jobban fogja érdekelni őket a mi mondanivalónk is.
- Az elfogadás azt jelenti, hogy a másik ember viselkedése nem ütközik saját igényeink kielégítésével
A közléssorompók
- Válaszok amelyekkel nem érünk célt.
- Hozzászólás, amivel megállítjuk a kommunikációt!
- A közléssorompókat az el nem fogadás nyelvének nevezik. Ha meg akarjuk érteni a másik érzéseit vagy gondolatait, akkor el kell fogadnunk azt, amit az illető pillanatnyilag átél.
-
- A közléssorompók az el nem fogadás közlésének eszközeként működnek.
- Az el nem fogadás légköre pedig árt a lelki egészségnek
- Tehát, amit az elfogadás nyelvének neveznek, az a visszaigazolás, ami tükrözi a beszélő által kifejezett gondolatok és érzések megértését.
- Egyike sem közvetít megértést. Igazából nem is arról szól, amit a beszélő mond, hanem a hallgatóról jelez valamit. Rejtett üzenet.
- 1-5 túl buta vagy ahhoz, hogy kitaláld a megoldást ezért megmondom neked
- 6-11 valami baj van veled
- 12 nem kívánatos erről beszélni, vagy kellemetlen ezt hallani
1. Utasítás, irányítás, parancs
§ Ezt meg kell tenned!
§ Ezt nem teheted!
§ Elvárom, hogy ezt csináld!
§ Hagyd abba!
§ Kérj tőle bocsánatot!
2. Figyelmeztetés, fenyegetés
§ Jobb lesz, ha ezt teszed, különben.
§ Jobb, ha meg sem próbálod!
§ Figyelmeztetlek, ha ezt csinálod...
3. Moralizálás, prédikáció, presszió
§ Ezt kellene csinálnod
§ Illene megpróbálnod!
§ A te felelősséged ezt megtenni!
§ Kötelességed ezt megtenni!
§ Nagyon szeretném, ha ezt csinálnád!
§ Nyomatékosan kérem, hogy ezt csináld!
4. Tanácsadás, megoldási javaslatok
§ Szerintem azt kellene tenned, hogy.
§ Engedd, hogy javasoljam.
§ Legjobb lenne neked, ha.
§ Miért nem próbálod így.
§ A legjobb megoldás az, ha.
§ Én a helyedben...
5. Rábeszélés logikai érvekkel, kioktatás
§ A tények amellett szólnak, hogy.
§ Tudatában vagy, hogy.
§ Itt van a helyes út.
§ A tapasztalat azt mondja nekünk, hogy...
6. Ítélkezés, kritizálás, helytelenítés, hibáztatás
§ Bután viselkedsz!
§ Nem gondolkodsz következetesen!
§ Nincs igazad!
§ Nem jól csináltad!
§ Butaság ezt mondani!
7. Elismerés,egyetértés,dicséret, hízelgés
§ Nagyon sok tehetség van benned, de ezt.
§ Rendszerint nagyon jó az ítélőképességed, de.
§ Komoly karriert csináltál, most mégis...
8. Címkézés, gúnyolás, megszégyenítés
§ Hanyag munkaerő vagy!
§ Ravaszul gondolkodsz!
§ Most aztán jól elrontottad!
9. Értelmezés, elemzés, diagnosztizálás
§ Azért mondod ezt most, mert mérges vagy.
§ Féltékeny vagy.
§ Neked tulajdonképpen arra van szükséged.
§ Mindig bajod van a.
§ Neked üldözési mániád van!
10. Bíztatás, bagatellizálás, vigasztalás
§ Holnap már másként érzed magad!
§ A dolgok jobbra fordulnak.
§ Borúra derű!
§ Több is veszett Mohácsnál!
§ Ne aggódj ennyire miatta!
§ Ez nem is annyira vészes!
§ Miért izgatod magad ilyenek miatt!
11. Vizsgálódás, kikérdezés, faggatózás
§ Miért tetted ezt?
§ Mióta érzed ezt így?
§ Mit tettél a megoldás érdekében?
§ Mikor vetted észre ezt az érzést?
12. Figyelemelterelés, tréfálkozás
§ A jóra gondolj!
§ Próbálj nem gondolni rá!
§ Gyere igyunk egy sört és felejtsük el az egészet!
§ Erről az jut eszembe, amikor.
§ Csak gondolod, hogy problémáid vannak!
Hibák az értő figyelem alkalmazása során:
- Papagájkodás: csak átfogalmazzuk, amit partnerünk mondott.
- Pl.: "Manapság nem jól mennek a dolgaim"
- "A dolgaid rosszul mennek.
- helyette:
- "Arra gondolsz, hogy gond van a munkahelyeden?"
- Az érzések lekicsinylése:
- pl.: "Éjjel rosszul alszom, hánykolódom."
- "Ja. Manapság sok a fronthatás."
- "Bánt, amit a főnököm mondott!"
- "Igen, mind ilyenek!"
- helyette:
- "Egész pontosan mi történt?"
A nonverbális üzenetek aktív figyelése
- Sokszor a kimondott szavakat nem tükrözi az üzenetet küldő testbeszéde.
- Ilyen esetben mondjuk meg az illetőnek, hogy milyen jelentést véltünk tulajdonítani a testbeszédének, majd kérdezzük meg, hogy helyes volt-e a következtetésünk.
- Pl.: Amikor válaszoltam a kérdésére, akkor összevonta a szemöldökét.Ez azt jelenti, hogy nem ért egyet a válaszommal?
Mit kell elsajátítanunk?
- Meg kell tanulnod, hogy hogyan és mikor hallgasd meg a partnert.
- Meg kell tanulnod egy speciális módon beszélni és, hogy mikor alkalmazd azt.
- Meg kell tanulni úgy kezelni a konfliktust, hogy egyik se végződjön haraggal.
- Nyílt párbeszédet kell kezdeményezni és fenntartani a számodra fontos személyekkel
SZIMPÁTIA VS. EMPÁTIA
- SZIMPÁTIÁT a hallgató érez
- Az EMPÁTIA a benned lévő gondolat, amivel megérted, hogy mit érezhetek, fölbecsülöd, hogy mi zajlik bennem, és megmondod, hogy mit értettél meg belőle.
-
- Ha szeretném, hogy empatikus legyél irántam, akkor őszintén kell beszélnem magamról neked.
- Hogyan hallgassunk meg másokat úgy, hogy ők is érezzék: megértettük őket.
FŐ HIBA!
- Úgy alkalmazni az odafigyelést mind egy TECHNIKÁT.
- Az értő figyelem célja a megértés kommunikálása, közreműködés a beszélővel, nem pedig egy bűvészmutatvány, vagy egy szaktudás demonstrálása.
-
- Az eredményes odafigyelők tudatosan dolgoznak. Szándékosan kommunikálják, hogy megértették, amit a másik mondott s ezt a szándékot észlelik az emberek.
Mit kell elkerülni?
- Az a hajlam, hogy mindig válaszoljunk a kérdésekre, hogy segítsünk orvosolni a bajt, hogy úgy tegyünk, mintha mi tudnánk a legjobb megoldást minden problémára - a legnagyobb akadálya annak, hogy az ember odafigyelő hallgató legyen.
-
- Ha észreveszed, hogy odafigyelés közben a megoldáson a gyógymódon válaszokon töröd a fejed, akkor rossz úton jársz.
- A beszélő élményeire, gondolataira, érzéseire kell koncentrálnod, hogy megértsd.
Miért?
- A mentés szükségképpen áldozatot csinál a megsegített személyből.
- A megsegítő a másikat hozzá nem értőnek, ügyetlennek, vagy a körülmények tehetetlen áldozatának tekinti, aki segítségre szorul.
- Ez a hozzáállás a segítőt felértékeli, kompetensnek, ügyesnek, és hatékonynak tünteti fel.
Az értő figyelem 8 hibája:
- Az érzések eltúlzása
- Az érzések lekicsinylése
- Hozzáadás
- Elhagyás
- Visszalépés
- Előreugrás
- Szajkózás
- Vájkálás
Az értő figyelem 8 hibája +:
- Mind kísérlet a beszélő terelésére, irányítására. Visszajelzésnek szánjuk, de a saját gondolatainkat sugalljuk velük, inkább a hallgatóról, mint a beszélőről szólnak.
CREDO = HITVALLÁS
AZ EMBERI KAPCSOLATOKRÓL
- Te és én olyan kapcsolatban vagyunk, amit nagyra értékelek és meg akarok tartani. De mi két személy vagyunk, saját igényeink-kel, amiket jogunk van kielégíteni.
- Ha problémád lesz, ÉRTŐ FIGYELEM-MEL foglak hallgatni, hogy segíthessek megtalálni a saját megoldásodat. Tiszteletben tartom jogodat saját meggyőződésedhez és értékeidhez, még ha különböznek is az enyéimtől.
- Ha tevékenységed ütközik igényeimmel, nyíltan és őszintén megmondom, bízva abban, hogy igyekszel megváltoztatni, a számomra elfogadhatatlan viselkedésedet. Ugyanakkor, ha én viselkedem elfogadhatatlanul, akkor kérlek, mond meg nyíltan és őszintén, hogy esélyem legyen megváltoztatni.
- Ha konfliktusba keveredünk, vállaljunk kötelezettséget, hogy megoldjuk anélkül, hogy bármelyikünk megpróbálna a másik kárára felülkerekedni. Tiszteletben tartom jogodat igényeid kielégítésére, de a sajátomat is tisztelnem kell. Tehát mindig keressünk mindkettőnknek megfelelő megoldásokat. A Te igényeid éppúgy teljesülnek, mint az enyémek. Egyikünk sem fog veszíteni. Mindketten nyerünk.
- Így egészséges kapcsolat alakul ki köztünk, amiben mindketten fejlődhetünk, megvalósíthatjuk önmagunkat. és amit kölcsönös tiszteletben, szeretetben és békében folytathatunk
Forrás: